Behöver Netflix förnya sig för att förbli relevant 2024?

Så här är vi nu och pratar om Netflix. Appen du spenderar mer tid på att scrolla igenom än att titta på – kom igen, ”bara välj en film!” är något som ofta sägs i varje hushåll.

Men med framgången för Netflix har framgången även kommit för andra streamingplattformar, inklusive Amazon Prime, Disney Plus, Paramount Plus och Apple TV. Listan är oändlig.

Så vad gör Netflix för att säkerställa att vi fortsätter att scrolla på just deras plattform, istället för någon annans? Gör de tillräckligt för att fortsätta vara attraktiva?

Netflix och streamingkampen

Först och främst så är inte Netflix längre bara din bästa vän för att bingea på helgerna. Nej då – saker och ting har utvecklats. Nu när till och med gammelfarmor streamar serier, har Netflix varit tvungna att förnya sig för att tilltala fler. Och du har väl hört talas om deras senaste satsning på spel? Japp, Netflix försöker nu även att uppvakta spelare.

Netflix köpte under 2021 spelutvecklaren Night School Studio, och har sedan dess tagit de första stegen längs spelvärldens slingrande väg. Ofta handlar det om spel baserade på några av deras succéer, såsom “Stranger Things” och “Too Hot to Handle”.

Marknaden för mobile gaming – mobilt spelande – omsätter inte mindre än 150 miljarder amerikanska dollar årligen, och förutspås stiga till 176 miljarder år 2026. Det är alltså inte svårt att förstå varför Netflix vill bli ett namn att räkna med även här.

Men här är en galen idé – tänk om Netflix gick ett steg längre? Föreställ dig att du, efter ett intensivt avsnitt av Stranger Things eller Breaking Bad, skulle kunna byta till att spela poker med höga insatser eller snurra på en virtuell spelautomat. Galet, eller hur? Men i en värld där gränserna mellan olika underhållningsformer suddas ut allt mer, kanske det inte så galet ändå.

Det handlar om det där lilla extra, något som får tittarna att säga: Vänta, gör Netflix det här också? Framgången för online casinon ger Netflix en stor möjlighet att ändra på saker och ting och bli en ”allt-i-ett-plattform”.

Innovation eller nedläggning

Sedan underhållningsindustrin skapades har beslut fattade av manusförfattare, kostymdesigners, utvecklare, regissörer, skådespelare och produktionsbolag noggrant granskats av publiken och kritiker. Detta är något som alla nya aktörer i branschen måste acceptera.

Detsamma gäller i den hårt konkurrensutsatta casinomarknaden. Än så länge har Netflix inte något eget online casino eller casinospel som är baserat på deras egna filmer eller serier. Däremot finns det gott om andra casinon med slots som är baserade på populära filmer, såsom Jurrasic Park och Terminator 2 av Microgaming och Gladiator av Playtech.

Om du blir sugen på att spela på ett filmbaserat online slot rekommenderar vi dock att du jämför casinon som har granskats av experter då det ofta finns dolda regler och villkor för bonusar och utbetalningar.

Så ja, även om Netflix inte har ett eget casino eller casinospel är det inte omöjligt att de kommer att satsa på detta i framtiden. Netflix måste fortsätta att återuppfinna sig själv. Vi pratar om nya program, nya spel, nya idéer och nya upplevelser för användaren. Men utan att helt ändra sin plattform och frustrera sina användare.

Enligt de senaste siffrorna så är det bara 1% av Netflix användare som än så länge spelar deras spel, så något behöver de nog uppfinna för att få denna blygsamma siffra att öka ifall de vill bli en kraft att räkna med även på denna marknad.

Kommer ni ihåg när de tyckte att det var en bra idé att dela upp tjänsten i två delar? Eller hur upprörda människor blev när de nyligen slutade med kontodelning? Nyckeln är balans – att ge oss något nytt och briljant, utan att få oss att undra om vi av misstag loggat in på fel tjänst.

Framtiden är nu (eller är det)?

Så behöver Netflix göra några stora förändringar 2024? Ja, definitivt – men det är som att gå på slack lina. För lite innovation och de kan försvinna i mängden. För mycket och de riskerar att förlora det som fick oss att falla för dem i första hand.

Det handlar inte bara om att lägga till snygga extrafunktioner. Det handlar om att skapa upplevelser som personligen berör. Tänk på känslan du får när du upptäcker ett program som känns som det är gjort just för dig. Netflix måste kunna erbjuda den magin – och både återkommande och på nya sätt.

Utmaningen ligger inte bara i att erbjuda nya former av innehåll. Det handlar om hur det här innehållet levereras. Tv är på väg in i en era där gränserna mellan tv, spel och sociala medier blir allt suddigare.

Netflix skulle kunna utforska dessa beröringspunkter på ett kreativt sätt. Föreställ dig interaktiva serier som utvecklas baserat på tittarnas val eller sociala funktioner som gör det möjligt för vänner att uppleva program tillsammans, även när de är långt ifrån varandra.

Netflix – om du lyssnar, håll oss på tårna. Men glöm inte magin som förde oss till dig – bra innehåll och enkel åtkomst. Snälla, om du lyssnar, installera ett ”scroller stopp”. Vi tänkte på det själva – att det automatiskt spelas upp en film när man har scrollat alltför länge. Skulle inte det vara lycka?