I en värld där teknologiska framsteg går i raketfart och allting förändras konstant så är det ingen överraskning att sportarenor också genomgår en omvandling. Med införandet av “smart stadiums”, alltså “smarta arenor”, står vi inför en helt ny utveckling som kommer revolutionera både sport och underhållning. Dessa arenor är inte bara platser för sportevenemang, utan de är tekniska fenomen som är designade för att förbättra upplevelsen på flera olika sätt för varje åskådare, samt revolutionera hur vi upplever stora evenemang.
Flera av Sveriges största arenor har redan börjat anamma detta sätt. Exakt hur detta kommer att se ut om några år är svårt att förutse, men här nedan har vi gått igenom de viktigaste faktorerna och allt vi redan vet om så kallade smart stadiums.
Vad är ett “smart stadium”?
Först och främst undrar du säkert vad ett smart stadium överhuvudtaget är. Ett smart stadium är en arena som på ett eller annat sätt utnyttjar avancerad teknologi för att skapa en mer interaktiv och engagerande upplevelse för besökarna.
Till skillnad från traditionella arenor som främst fokuserar på sporten och underhållningen så integrerar smart stadiums tekniker som Internet of Things (IoT), artificiell intelligens (AI), och digital kommunikation för att förbättra allt från säkerhet och komfort. Detta innebär att man kan förhöja alla delar av upplevelsen. Allt från inträde till hur du beställer din mat kan optimeras för att individualisera och möta varje persons behov och egna preferenser.
Detta är bara hur det ser ut idag. I teorin skulle smart stadiums kunna se helt annorlunda ut om bara några år. När tekniken går så fort som den gör är det svårt att förutse dess nästa steg, men att smart stadiums är här för att stanna råder det inga som helst tvivel om.
Tekniska framsteg och innovationer
De tekniska framsteg och innovationer som förändrar upplevelsen på ett smart stadium är många. IoT-enheter kan till exempel övervaka och kontrollera allt från belysning och temperatur till folkmängd och kötider. På så sätt kan de anpassa och förändra deras system i realtid för att allt ska rulla så smidigt som möjligt.
Mobilappar som låter fans köpa biljetter, beställa mat och dryck direkt till sina säten och till och med få tillgång till spelarstatistik i realtid. Virtuell och förstärkt verklighet (VR/AR) öppnar upp nya sätt att se repriser och att uppleva underhållningen på ett ännu mer intimt plan. Det kan placera åskådaren mitt i händelsernas centrum och på så sätt förändra upplevelsen totalt. AI kan också hjälpa till med bland annat säkerhetsövervakning och kan förutse och hantera folkmängd för att undvika trängsel och förbättra säkerheten.
Förhöjd upplevelse för alla fans
Dessa tekniker skapar inte bara en smidigare och säkrare upplevelse, utan också en mer personlig sådan. Fans kan få anpassade rekommendationer för mat och annat baserat på deras tidigare inköp. Interaktiva funktioner i mobilappar ökar engagemanget genom spel och möjligheten att interagera socialt med andra fans på arenan.
För de intresserade av sportsbetting utan svensk licens integrerar många appar funktioner som tillåter satsningar i realtid, vilket ökar spänningen ytterligare. Det som redan är väldigt spännande med betting tas till en helt ny nivå. Det blir ännu mer spännande och bettingmöjligheterna blir ännu fler.
Påverkan på verksamheten
Smart stadiums påverkar också verksamhetens effektivitet på flera nivåer. Att kunna sälja digitala biljetter minskar förstås behovet av fysiska biljetter, vilket snabbar på inträdet och på så sätt minskar köer. Digitaliseringen av mat och försäljning kan minska trängsel vid försäljningsställen och öka försäljningen genom enklare tillgång och förbeställningsmöjligheter. Möjligheterna är stora, och de som inte hoppar på tåget kommer definitivt få ångra sig.
Dessutom kan en modern övervakningsteknik och dataanalys hjälpa till med säkerhetsuppgifter genom att identifiera och hantera risker snabbare. Det blir alltså ännu säkrare att besöka en arena,
Data och analyser
Data och analys av denna data spelar också en viktig roll på smart stadiums. Genom att möjligheterna att analysera data från till exempel biljettförsäljning, konsumentbeteende och till och med sociala medier så kan arenans ägare få en djupare förståelse för sina besökare. Detta gör det möjligt att anpassa marknadsföringsstrategier, förbättra kundservice och optimera både evenemangsplanering och daglig aktivitet. Det är alltså en win-win både för dig som besökare och den som driver arenan.
Hållbarhet och effektivitet
Smart stadiums strävar också efter att vara miljömässigt hållbara. Energieffektiv belysning, solpaneler och system för vattenåteranvändning är bara några exempel på hur dessa arenor minskar sitt avtryck på miljön. Detta är en fråga som är viktigare än någonsin, och att dessa arenor drar sitt strå är förstås väldigt viktigt. Genom att använda teknologier för att övervaka och styra energianvändning så kan dessa arenor inte bara minska kostnader utan också bidra till en mer hållbar värld.
Sammanfattning
Framtiden är som sagt här, och redan under årets största evenemang kommer du definitivt stöta på detta fenomen. Smart stadiums representerar framtiden, och nutiden, för sportevenemang och andra stora sammankomster som kräver en arena. Genom att använda sig av avancerad teknologi skapas inte bara en mer personlig upplevelse för fansen, utan också en mer effektiv och hållbar verksamhet. Ännu har vi inte sett allt detta kommer att innebära, men en sak kan vi konstatera – framtiden är redan här, och den är smart.