Varför tappar TV:n Wi-Fi hela tiden?
Den senaste månaden har jag haft ett extremt irriterande problem. Min Smart-TV från Samsung (inköpt för 3 år sedan) tappar Wi-Fi-anslutningen varannan gång vi startar TV:n här hemma. Helt oförklarligt fungerar ingenting – och en Smart TV utan internet är inte särskilt smart längre.
Det första jag gjorde, och som dom flesta gör är att dra ur strömmen från routern i 10 sekunder och sedan koppla in den igen. Men det löste inte problemet. Efter någon timme av googlande hittade jag den första och tillfälliga lösningen på problemet.
Om man stänger av strömdosan där din TV är inkopplad så återställs uppkopplingen efter det. Så det var en tillfällig lösning, men att slå på av/på strömdosan varje gång är inte hållbart i längden förstås. Och på Samsungs egna forum växte tråden med användare som upplevde samma problem.
Lösning 1: Ändra DNS-server
Den första lösningen som kan fungera är att ändra DNS-inställningarna direkt i TV:n. Om du klickar på Meny på dosan, och väljer sedan Nätverk > Nätverk status > IP inst. >DNS inst. > Ange manuellt så får du fram vart du kan ändra DNS. Här rekommenderas det att du väljer Googles egna öppna DNS-server.
Ändra DNS till 8.8.8.8
Det här har löst problemet för en del verkar det som, men för den stora majoriteten är det lösningen nr 2 som är nyckeln.
Lösning 2: Stäng av Samsung På Direkt
Det här var den enkla lösningen som fixade problemet för mig. När man startar TV:n efter den varit av en stund (ett par timmar) fungerade internet direkt. Men om TV:n stängdes av för att sedan sättas på igen 20 minuter senare så försvann uppkopplingen.
Klicka på: Meny – Allmänt – Sasmung På Direkt – Av
Anledningen till detta var Samsungs egna Samsung På Direkt-funktion. Den funktionen gör att TV:n automatiskt startar upp snabbare och öppnar upp den kanal/app du använde innan du stängde av TV:n. Det är en grym funktion men som olyckligtvis orsakade att uppkopplingen mellan TV:n och Routern inte kunna slutföras ordentligt. Resultatet blev att internet inte hann med att upprättas, och därför tappade man WiFi-uppkopplingen direkt.
Enligt Samsung själva arbetar dom på en fix för det här, men dom verkar ha mycket annat att tänka på då det här problemet funnits väldigt länge nu och än så länge kvarstår problemet.
OBS: Det verkar inte endast vara Samsungs TV-apparater som lider av det här. Även LG och Philips-användare har rapporterat att dom tappar WiFi då & då utan anledning.