Skrivaren är offline – vad göra?

Hur får jag skrivaren online igen?

Ett väldigt vanligt förekommande problem med skrivare är att den står som offline. I den här korta guiden går igenom vad du kan göra själv för att lösa problemet.

1. Kontrollera anslutningen

Se till att skrivaren är korrekt ansluten till din dator eller det trådlösa nätverket. Kontrollera att USB- eller nätverkskablarna är ordentligt inkopplade.
Om du använder en trådlös anslutning, se till att skrivaren är ansluten till det trådlösa nätverket och att nätverket fungerar korrekt.

2. Starta om skrivaren

Ibland kan en enkel omstart av skrivaren hjälpa till att lösa problemet. Stäng av skrivaren, vänta några sekunder och slå sedan på den igen.

3. Kontrollera skrivarens status i Windows:

Om du använder Windows kan du gå till ”Kontrollpanelen” och sedan ”Skrivare och fax” eller ”Skrivare och scannrar”. Där kan du se om din skrivare visas som ”offline”. Om så är fallet, högerklicka på skrivaren och välj ”Använd som standard” eller ”Anslut” om det alternativet finns tillgängligt.

4. Kontrollera om det är pappersstopp eller andra felmeddelanden:

Ibland kan skrivaren ställa in sig som offline om det finns pappersstopp eller andra problem. Kontrollera skrivaren noggrant och åtgärda eventuella felmeddelanden.

5. Kontrollera uppdateringar/drivrutiner

Se till att skrivardrivrutinerna är uppdaterade till den senaste versionen. Du kan besöka tillverkarens webbplats för att ladda ner de senaste drivrutinerna.

6. Återställ nätverksanslutningen (endast för trådlösa skrivare):

Om du använder en trådlös skrivare kan du prova att återställa nätverksanslutningen. Detta kan variera beroende på skrivarmodell, så kolla i din skrivares manual för specifika instruktioner.
Kontakta tillverkarens support:

Om problemet kvarstår trots att du har följt ovanstående steg, kan det vara klokt att kontakta tillverkarens kundsupport för ytterligare hjälp och support, alternativt slänga ut den genom fönstret och låna de lokala bibliotekets skrivare.

Andra vanligt förekommande problem med skrivare:

Pappersstopp: Pappersstopp uppstår när papper fastnar i skrivaren. Ta bort pappret noggrant och se till att inga trasiga bitar är kvar.

Låg bläcknivå eller toner: Om skrivaren inte skriver ut ordentligt kan det bero på att bläckpatronen eller tonerkassetten är nästan tom. Byt ut eller fyll på bläck/toner enligt tillverkarens anvisningar.

Skrivaren skriver ut suddiga eller fläckiga sidor: Detta kan bero på smutsiga skrivarhuvuden eller rullar. Rengör skrivarhuvudena eller rullarna enligt tillverkarens anvisningar.

Felaktiga utskrifter: Om utskrifterna inte ser ut som de ska, kan det bero på problem med skrivarinställningarna eller drivrutinerna. Kontrollera att du har rätt inställningar och att drivrutinerna är uppdaterade.

Skrivaren är långsam: Om skrivaren tar lång tid att skriva ut sidor, kan det bero på en överbelastad utskriftskö, hög upplösning eller andra faktorer. Justera inställningarna för att snabba upp utskrifterna.

Felkoder: Skrivare kan visa olika felkoder på skärmen. Notera felkoden och kolla i användarhandboken eller tillverkarens webbplats för att få information om vad felet betyder och hur du kan åtgärda det.

Drivrutinsproblem: Ibland kan problem med skrivardrivrutiner orsaka utskriftsproblem. Se till att du har de senaste drivrutinerna och uppdatera dem vid behov.

Trasig eller utdaterad skrivare: Om din skrivare är mycket gammal eller trasig, kan den behöva ersättas.

Nätverksanslutningsproblem: För trådlösa skrivare kan problem uppstå med nätverksanslutningen. Kontrollera nätverksinställningarna och se till att skrivaren är korrekt ansluten till ditt trådlösa nätverk.