Saknar du internetanslutning?
Alla som använder en dator kommer någon gång stöta på meddelandet ”ingen internetanslutning” eller ”ingen internetåtkomst”. Självklart händer det alltid också vid helt fel tillfälle – när man som mest behöver sitt kära internet.
Det blir snabbt tålamodskrävande och det kan vara svårt att hitta felet direkt utan att felsöka vissa saker först, och det är det vi ska fokusera på i den här artikeln.
Att ha ett fungerande internet hemma känns ofta som en självklarhet, något som alltid finns tillgängligt oavsett vad. Men riktigt så är det inte. För att ha ett fungerande internet hemma så krävs det att många olika enheter kommunicerar och lirar tillsammans. Och det är vanligt med driftstörningar, IP-konflikter och hårdvarufel när det är så många olika enheter som ska samarbeta.
I och med det så kräver en felsökning att vi tittar på alla delar, och på så sätt utesluter enheterna en efter en.
Steg 1 – Starta om datorn
Att starta om datorn är oftast väldigt effektivt, och många problem löser sig själva med en omstart. Om det inte fungerar så fortsätter du guiden vid steg 2.
Steg 2 – Dubbelkolla andra enheter i nätverket
En till lätt åtgärd i guiden är att dubbelkolla andra enheter i hemmet. Idag är det inte bara datorn som kräver internet för att fungera ordentligt. Även en smart-TV, våra mobiltelefoner och TV-spel har ofta en internetuppkoppling. Om datorn saknar internetanslutning så behöver det inte betyda att hela nätverket ligger nere.
Dubbelkolla mobilen och andra enheter. Om internet fungerar där så vet vi direkt att problemet ligger i datorn och du kan fortsätta till steg 3. Om det inte fungerar på övriga enheter i hemmet så kan du hoppa till steg 4.
Steg 3 – Använd Windows felsökningsverktyg
Windows egna felsökningsverktyg är inte perfekt, men det kan ge oss indikationer på vad problemet kan vara. Framförallt om det är något uppenbart som att routern och datorn inte kan kommunicera med varandra på grund av en IP-konflikt. Den kan även uppmärksamma problem hos din internetleverantör, eller om det är något fel kring DNS-servern.
- Högerklicka på nätverkssymbolen i aktivitetsfältet och välj Felsök problem som bilden ovanför visar.
- Låt felsökningen köra klart och förhoppningsvis ger den dig en indikation på vad som kan vara fel.
Dom allra vanligaste felmeddelanden som felsökaren kan uppmärksamma är DNS-problem och IP-konflikter. Hänvisar den till DNS-problem så rekommenderar jag vår artikel om just DNS-felsökning. Om den istället hänvisar till en IP-konflikt så hoppar du till steg 4.
Hittar den inget fel överhuvudtaget så hoppar du ändå till steg 4.
Steg 4 – Starta om routern
Det här brukar lösa i princip alla problem som kan uppstå i ett nätverk och är ett måste vid en felsökning.
- Koppla ur modem/router. (Stäng även av fiberkonverteraren om du har en sådan)
- Vänta minst 30 sekunder
- Koppla sedan in ditt modem/router igen
- Vänta tills lamporna tänds en efter en
- Nu bör du ha internetåtkomst igen
Om du fortfarande saknar internet så hoppar du till steg 5.
Steg 5 – Felsök din dator
Om du fortfarande saknar interneranslutning så behöver vi titta närmare på datorn.
- Sök fram Kommandotolken i sökrutan i aktivitetsfältet och högerklicka på den. Välj sedan Kör som administratör som bilden nedanför visar.
- Skriv sedan in dessa kommandon i följd
- Skriv netsh winsock reset och tryck enter.
- Skriv netsh int ip reset och tryck enter.
- Skriv ipconfig /release och tryck enter.
- Skriv ipconfig /renew och tryck enter.
- Skriv ipconfig /flushdns och tryck enter.
Förhoppningsvis åtgärdar det här anslutningsproblemet. Om inte så kan vi prova att tillfälligt stänga av brandväggen i Windows.
- Sök fram Kontrollpanelen i sökrutan i aktivitetsfältet och klicka upp upp den.
- Klicka på System och Säkerhet
- Klicka sedan på Windows Defender-brandväggen.
- Välj sedan alternativet till höger i rutan ”Aktivera eller inaktivera Windows-brandväggen”
- Klicka sedan i att du vill inaktivera brandväggen som bilden visar ovanför
- Testa sedan anslutningen igen
Om det här inte hjälpte så kan du aktivera brandväggen igen och sedan hoppa till steg 6.
Steg 6 – Byt till kabelanslutning
För er som har möjlighet kan ett byte till kabelanslutning vara lösningen, åtminstone lösningen på varför internetanslutningen bråkar.
Koppla in en nätverkskabel i datorn för att ansluta till nätverket. Om du nu får internetåtkomst är det WiFi-anslutningen som krånglar. Vi har skrivit en separat artikel för just Wifi-problem som då rekommenderas.
Om du fortfarande saknar internetanslutning så kan du hoppa till steg 7.
Steg 7 – Dubbelkolla nätverkskortet
Om alla andra lösningar i den guiden har misslyckats så har vi bara nätverkskortet kvar. Det är enheten i datorn som gör det möjligt för oss att använda internet. Ibland kan en ny Windows-uppdatering ställa till det, men även äldre och nya drivrutiner kan resultera i tillfälliga fel som måste åtgärdas.
- Sök fram Enhetshanteraren i sökfältet i aktivitetsfältet.
- Leta på Nätverkskort i listan och expandera sedan den fliken.
- Leta efter ett gult utropstecken bland enheterna som visas.
Om du inte ser något så innebär det att nätverkskortet fungerar. Om du däremot upptäcker ett gult utropstecken så indikerar detta att något är fel. Då behöver du följa dessa steg.
- Högerklicka på nätverkskortet och välj Inaktivera enhet. Vänta sedan ett par minuter.
- Högerklicka sedan på nätverkskortet igen och välj Aktivera enhet.
Detta kan ibland åtgärda problemet då man återställer nätverkskortet på det här viset. Om du fortfarande saknar internetåtkomst så behöver vi felsöka ytterligare.
- Högerklicka på nätverkskortet och välj Egenskaper
- I den nya rutan så väljer du drivrutiner
- Klicka sedan på Återställ tidigare drivrutin
I Windows så uppdateras drivrutiner automatiskt som ibland kan ställa till med problem. När du väljer att återställa drivrutinen så kan det lösa problemet om internet fungerade innan uppdateringen. Som bilden visar ovanför så är det inte att alltid möjligt att återställa en tidigare drivrutin. Då kan du istället testa nästa steg.
Om du fortfarande saknar internetåtkomst efter att nätverkskortet återställt sig till den gamla drivrutinen så kan vi istället försöka hitta en nyare drivrutin.
- Högerklicka på nätverkskortet igen och välj Uppdatera drivrutiner den här gången.
Nu försöker Windows på egen hand hitta dom nyaste drivrutinerna för nätverkskortet vilket också kan lösa problemet. Det kan ta ett par minuter för systemet att hitta en ny drivrutin.
Steg 8 – Driftstörningar hos din internetoperatör
Om du mot förmodan fortfarande saknar internetåtkomst så ligger troligtvis felet inte hos dig, utan istället hos din operatör. Här nedan följer en lista på Sveriges största operatörer och deras driftinfo.
- Driftinfo Bahnhof
- Driftinfo Comhem
- Driftinfo Tele2
- Driftinfo Telia
- Driftinfo Telenor
- Driftinfo Bredband2
Om du inte ser din operatör bland företagen ovanför så kan du testa DownDetector.se. Det är en samlingssida för alla möjliga program och operatörer, där du enkelt kan söka fram om något ligger nere på grund av driftstörningar.
1 svar på ”8 steg att följa vid ”ingen internetåtkomst””
Kommentarer är stängda.