Hur ändrar man administratör i Windows?

Hur fungerar det att ändra administratör i Windows?

Varje gång man behöver installera Windows, oavsett version, så blir man ombedd att skapa ett användarkonto.

Det första kontot du skapar kommer alltid att vara ett administratörskonto, som låter dig hantera alla aspekter av din dator. Om du vill skapa fler konton för till exempel dina barn eller andra familjemedlemmar så blir dessa konton standardkonton, vilket inte alltid är helt optimalt.

Dessa konton skiljer sig ganska avsevärt för oss som användare. Därför kan det vara klokt att ändra administratör i Windows.

Relaterat: Så gör du för att aktivera Ultimate Performance i Windows 10

1. Administratörskonto

Vad ett administratörskonto är säger sig självt. Du är administratör på datorn och kan ändra allt precis som du vill helt enkelt. Det finns inga begränsningar på det här kontot.

2. Standardkonto

Standardkonton passar främst barn eller familjemedlemmar som inte använder datorn till något mer än surf & spel.
Kontot är begränsat på det sättet att man kan köra dom program som finns, men inte installera nya. Vissa inställningar går att ändra förutsatt att det inte ändrar inställningarna på något annat konto.

För en van datoranvändare så känns ett standardkonto väldigt begränsat och jag personligen skulle få spader om jag var tvungen att arbeta med ett sånt varje dag.

Så i den här artiklen så ska jag enkelt visa hur du kan ändra administratör i Windows 10, eller ställa in så datorn har två administratörskonton. Det är snabbt och smidigt oavsett vad du väljer.

Innan vi sätter igång så vill jag att du dubbelkollar att du är inloggad som administratör först. Guiden går inte att fullfölja utan den behörigheten.

  1. Klicka på kugghjulet i startmenyn för att få fram inställningar på datorn.
  2. Välj konton i menyn.
  3. Klicka på Familj och andra användare i vänstra menyn.
  4. Välj sedan Lägg till någon annan på den här datorn.
  5. Och klicka sedan på Jag har inte den personens inloggningsinformation
  1. Klicka på Lägg till en användare utan ett Microsoft-konto.
  2. I nästa ruta får du ange användarnamnet och lösenordet för det nya kontot.
  3. I nästa steg får du ange tre frågor och svar som är viktiga att skriva ner utifall du glömmer dina inloggningsuppgifter i framtiden.
  4. Nu är kontot skapat – se exemplet på bilden nedan.
  1. Klicka sedan på kontot och klicka på knappen Ändra kontotyp
  2. I rulllistan så ändrar du från Standardkonto till Administratörskonto.

Nu är både det gamla och det nya kontot administratörskonton. Du kan antingen välja att ha det så och låta det vara, eller justera det.

För att justera det så behöver du logga in på nya administratörskontot och ändra kontotypen för det gamla konton till standardanvändare.

Windows har även andra lösningar för att ändra administratör i Windows, bland annat via kontrollpanelen eller kommandotolken. Du kan läsa mer om hur det går till här

Nu har du ändra administratör i Windows. Ruskigt smidigt och enkelt. Glöm inte att kika in våra övriga guider.

1 svar på ”Hur ändrar man administratör i Windows?”

Kommentarer är stängda.